چاقی چقدر با ژنتیک در ارتباط است؟

در فصل تعطیلات یا جشن ها با وجود غذاهای پر کالری و رنگارنگ، ثابت نگه داشتن وزن بدن کار دشواری است،با توجه به پژوهشی که در مجله  Obesityمنتشر شده است، تعدادی از عوامل ژنتیکی ممکن است این کار را برای برخی افراد بمراتب سخت تر کند. حتی با احتیاط غذا خوردن نمی تواند به همه ی افراد برای کاهش وزن کمک کند.

 دو سوم از بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر دارای اضافه وزن هستند و یک سوم از آنها در رده ی افراد چاق طبقه بندی می شوند.برای این افراد، حفظ وزن یک چالش بزرگ است.

اپیدمی چاقی در جهان نتیجه ی فراوانی غذاهای خوش طعم، بسیار فرآوری شده، غذاهای پر انرژی و همزمان کاهش میزان فعالیت بدنی است که نشان دهنده ی نقش عمده ی عوامل محیطی در این اپیدمی است.

با این حال، این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که برخی از مردم در این محیط چاق نمی شوند و با توجه به تفاوت پاسخ افراد به روش های درمانی برای مقابله با چاقی می توان نتیجه گیری نمود که عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در بروز چاقی موثر باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا اجتناب از افزایش وزن بسیار دشوار است، کمیته ی  ژن ها، رفتار و پاسخ به مداخلات کاهش وزن از موسسه ملی بهداشت(NIH) یک گروه کاری را برای بررسی تاثیر ژنها بر وزن، در سطح رفتاری و بیولوژیکی تشکیل داد.

این گروه بر عوامل ژنتیکی که منجر به از دست دادن وزن و افزایش مجدد وزن می گردند، تمرکز کردند و جهت تحقیقات آتی و فرصتها را برای بکارگیری استراتژی های جدید کاهش وزن مشخص نمودند.

تنوع در پاسخ هر فرد به استراتژی های کاهش وزن در حال حاضر بخوبی مشخص شده است، زیرا این احتمال وجود دارد که ژنتیک نقش مهمی در اثربخشی درمان ایفا کند.

مطالعات قبلی 150 تنوع ژنتیکی مرتبط با شاخص توده بدنی(BMI)، اندازه ی دور کمر و یا خطر چاقی را شناسایی کرده اند.با این حال، اطلاعات کمی در مورد تاثیر ژنهایی وجود دارد که دلیل کاهش وزن آسان در برخی از افراد نسبت به سایرین را توضیح دهند.

چه عوامل ژنتیکی بر افزایش یا کاهش وزن تاثیر می گذارند؟

محققان در این پژوهش به مطالعه ژنتیک کاهش وزن و حفظ وزن به منظور درک بیولوژی پس زمینه ی تنظیم وزن بدن پرداختند.آنها امیدوارند این تحقیق بتواند به ابداع استراتژی های مداخله ای و داروهای کارآمد تر و هدفمند تر منجر شود.

محققان عوامل ژنتیکی بالقوه ای که بر کاهش وزن تاثیر می گذارند را شناسایی کردند و تحقیق بیشتر در این زمینه را خواستار شدند.

عوامل شناسایی شده شامل موارد زیر است:

·        تجلی ژنهای یک فرد:مداخلات کاهش وزن ممکن است بر وزن کلی بدن یاBMI تاثیر نگذارد، اما ممکن است توزیع چربی را بهبود بخشد، سبب افزایش توده ی بدون چربی در بدن و یا کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان شود. این موضوع نشان می دهد که انواع مختلفی از اندازه گیریها ممکن است بینش جدیدی به روند کاهش وزن ارائه دهند.

·         تنوع ژنتیکی به عنوان پیش بینی کننده های پاسخ به درمان چاقی:به نظر می رسد برخی از واریته های ژنتیکی، درمانهای خاصی را برای افراد خاص موفق تر سازند.به عنوان مثال، کسانی که یک آلل خاص بر روی ژن MTIF3دارند،ممکن است وزن خود را  از طریق مداخلات سبک زندگی با تمرکز بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی آسان تر از دست بدهند، در حالی که یک واریته یخاص از FTOممکن است به از دست دادن وزن بیشتر بدنبال جراحی چاقی منجر شود.

·         سیستم های بیولوژیکی که بر مصرف مواد غذایی و فعالیت بدنی تاثیر می گذارند:تحقیقات نشان داده است که اپی ژنتیک (تغییرات شیمیایی ژنها که ممکن است در نتیجه مواجهه با محیط های خاص ایجاد شود) و میکروبیوم روده (میکروارگانیسم هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند و به تعادل عملکرد متابولیک ما کمک می کنند) اثرات ماندگاری بر وزن دارند.

·         تاثیر ژنتیک بر ترجیحات غذا، رفتارهای غذایی(خوردن و آشامیدن) و فعالیت بدنی :ژنهای خاص ممکن است سبب تمایل بیشتر فرد به مصرف غذاهای پر کالری شود.

·        ژنتیک فعالیت بدنی:تفاوت های ژنتیکی با تمایل افراد به انجام ورزش و یا عدم انجام آن مرتبط می باشند و همچنین به پایبندی به یک برنامه ی ورزشی و تحمل ورزش.

نویسنده ی این مقاله دکتر مولی بری، استاد علوم تغذیه در دانشگاه تگزاس- آستین، می گوید:از دست دادن چند کیلوگرم اضافه وزنی که در طول تعطیلات به دست آورده اید چالش بزرگی نیست، حفظ این کاهش وزن در دراز مدت است که می تواند سخت ترین مرحله باشد.

او می افزاید: گسترش پژوهش در این زمینه می تواند به ارائه ی داروهای شخصی برای مقابله با چاقی کمک کند.

درک بهترعوامل ژنتیکی می تواند به ابداع درمان دقیقی برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و روش های دیگر بصورت سفارشی برای هر فرد منجر شود.

دکتر بری می گوید: ما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد عوامل محرک رفتارهای تغذیه ای، نحوه ی تشکیل سلول های چربی و چگونگی تغییرات متابولیسم بدن قبل و بعد از چاقی در اختیار داریم، گام بعدی بکارگیری این اطلاعات به طور موثرتر برای درمان چاقی و بیماری های مرتبط با آن، از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان است.

اخبار پزشکی امروز اخیرا گزارش داد که ورزش های هوازی همیشه نمی تواند با اثرات چاقی مقابله کند.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/304362.php